Friday 7 March 2014

Duit KWSP Tak Mencukupi Menampung Hidup Selepas Bersara

Assalamualaikum,

Kali ini saya nak bercerita tentang faedah membuat pelaburan dengan duit KWSP ke dalam Unit Amanah. 

Setiap jenis pelaburan pasti ada risiko turun naik. Hakikatnya, kalau kita simpan duit dalam KWSP, risiko yang paling berat nak ditanggung adalah risikio INFLASI. Pernah dengar tak? 

INFLASI maksudnya suatu kenaikan dalam tingkat harga umum barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah ekonomi dari semasa ke semasa. Maksudnya, harga barang naik walaupun permintaan berkurangan.

Berbanding dengan kebanyakan Dana Shariah Unit Amanah yang diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dan Bank Negara, rata-rata memberi pulangan antara 8%-12% setahun (mungkin lebih bergantung kepada prestasi dana tersebut). Sekiranya dari sekarang anda tidak mengambil tindakan awal, memang anda akan dan pasti menyesal dikemudian hari..

Saya pasti anda adalah seorang yang BIJAK dan ingin mengambil tindakan PANTAS dan tidak mahu menangguhkan peluang keemasan ini.

Salah satu cara yang paling mudah tanpa anda perlu keluarkan duit sendiri adalah dengan mengeluarkan simpanan KWSP Akaun 1 untuk melabur dalam Unit Amanah. Gandakan Akaun 1 KWSP anda untuk menjamin kehidupan yang selesa selepas bersara kelak.

Jadi, anda perlu mencari alternatif lain untuk mengekang inflasi dari mengecutkan simpanan EPF, dengan menyalurkan simpanan tersebut ke Dana Shariah Unit Amanah yang telah menunjukkan prestasi amat baik, iaitu di antara 8%-12% setahun.




Hubungi saya,
Norhafizah Nordin
Unit Trust Consultant
SMS/Call/Whatsapp 013-615 1984

No comments:

Post a Comment