Saturday 1 March 2014

Pelaburan Unit Amanah

Assalamualaikum,

Kali ini saya nak bercerita lebih lanjut lagi pasal ‘Pelaburan Unit Amanah/Unit Trust Investment’. Sebenarnya, Unit Trust atau Unit Amanah adalah satu bentuk pelaburan yang dikumpul bersama pelabur-pelabur yang mempunyai objektif/tujuan pelaburan yang sama di mana akan diuruskan oleh pengurus dana yang pakar.

Unit Amanah ini adalah dalam bentuk unit. Turun atau naik nilai unit akan bergantung kepada prestasi saham tersebut. Bilangan unit adalah berdasarkan kepada harga belian unit pada masa unit dibeli dan jumlah wang yang telah dilaburkan oleh pelabur.

Sebagai Perunding Unit Amanah anda, saya hanya akan mencadangkan dana-dana islamik sahaja (tak kira pelabur saya Melayu, Cina, India dll)..Biarlah duit rezeki saya datang dari jalan yang halal. Wang pelabur akan saya laburkan dalam pelaburan yang mematuhi syariah sahaja. Tapi untuk makluman rakan-rakan, ramai pelabur Cina sekarang telah beralih ke Unit Amanah islamik, kerana mereka cakap pulangan adalah lebih tinggi..Jadi kenapa kita tidak bertindak juga??

Untuk Public Mutual, kita telah melantik penasihat syariah yang diiktiraf dan anda sebagai pelabur tidak perlu risau kerana pelaburan anda dijamin 100% halal.

Saya pasti setiap pelabur mempunyai matlamat kewangan tersendiri. Sebenarnya, anda boleh mendapat pulangan pelaburan yang tinggi dan lumayan, jika anda tahu jalannya dan berada dijalan yang betul. Anda tidak perlu takut kerana pelaburan Unit Amanah adalah dikawal sepenuhnya oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dan diuruskan oleh pengurus dana yang pakar dan berpengalaman.

Anda perlu ingat bahawa pelaburan Unit Amanah adalah skim pelaburan jangka sederhana (3 tahun) dan jangka panjang (5 tahun). Di sini anda perlu sabar, sabar, sabar..Jangan gelojoh…Pelabur akan menikmati pulangan pelaburan menerusi perkembangan modal dan dividen.

Jadi tunggu apa lagi, mulakan segera pelaburan anda hari ini. Keputusan anda hari ini akan menentukan kewangan dan kehidupan anda dan keluarga pada hari-hari mendatang..


Hubungi saya,
Norhafizah Nordin
Unit Trust Consultant
SMS/Call/Whatsapp 013-615 1984

No comments:

Post a Comment